ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY NR 1 W NISKU Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 i Przedszkole nr 2

Logopeda poleca

Witajcie !

 

W związku z zawieszeniem zajęć przesyłam Wam kilka propozycji ćwiczeń. Zachęcam do wykonywania ich w domu.

 Ćwiczenia są bardzo proste i pomocne w rozwoju mowy oraz usprawnianiu narządów mowy.

 

1. Gimnastyka buzi i języka:

Łódka – w misce napełnionej wodą położyć piłeczkę pingpongową i przedmuchiwać piłeczkę z jednej strony na drugą

Łąka - symulujemy wdychanie zapachu kwiatów, wdech -zatrzymujemy powietrze w płucach i po chwili, powoli wypuszczamy powietrze.

Dmuchanie - na ozdoby zawieszone na nitce, na wiatraczek, na zapaloną świeczkę, ale tak by nie zgasić płomienia.

Rozdmuchiwanie - kropel wody, farby na papierze za pomocą rurki do picia, do kubka z wodą włożyć rurkę i dmuchać, bulgotać

 

2. Ćwiczenia głosowe

Konik – wydawanie dźwięków naśladujących kląskanie i parskanie konia

 

Pastwiskowi Konie Na łące Z Dzikimi Kwiatami, Kaukaz, Rosja ...

Popatrz, te konie skubią trawę i potem ją żują.  Umiesz żuć tak jak one?

 A może wiesz, jak konie rżą? Przypomina to trochę śmiech: ihaha- ihaha.

 Jak stukają kopyta konia, który jedzie? Spróbuj naśladować ten dźwięk językiem. Przyklej go do podniebienia, otwórz energicznie buzię i odklej język. Jazdę konia można też naśladować rytmicznie wymawiając: patataj, patataj,patataj.

 Konie czasami ciągną wóz. Jak trzeba zawołać, aby ruszyły?  Wiooo! 

 Jak można je zatrzymać? Prrrrrrr.

 Spróbuj poruszyć, a potem zatrzymać konie.

 

Naśladowanie dźwięków straży pożarnej, policji i karetki pogotowia

Zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt. Z pomocą książek możemy naśladować zwierzęta, bawić się w zgadywanki „jakie to zwierzę” i zadawać podchwytliwe pytania na myślenie np. „Idzie baran, za nim koza, a na końcu kot - jakie odgłosy wydają”?

 

3. Mówienie krótkich wierszyków i rymowanek

Indyk

Indyk strasznie się indyczy:
GUL, GUL, GUL
Wciąż korale swoje liczy
GUL, GUL, GUL
Ciągle pióra swe ogląda
GUL, GUL, GUL
Dumny, że jak paw wygląda
GUL, GUL, GUL
Kolorowy niby król
Ciągle gulga: GUL. GUL. GUL

Idzie Tola

Idzie Tola do przedszkola pod osłoną parasola.
Deszczyk: kap! kap! kap!
Spotkała ją Hania w polu:
“Pod parasol weź mnie Tolu”.
Deszczyk: kap! kap! kap!
Jasio też się deszczu boi:
“Chodź pójdziemy wszyscy troje”.
Deszczyk: kap! kap! kap!
Przyszli wreszcie do przedszkola,
kapie woda z parasola.
Deszczyk: kap! kap! Kap!

 

Więcej wierszyków i innych ciekawych materiałów do wykorzystania znajdziecie Państwo w  "Plikach do pobrania" poniżej artykułu.

 

 

Ćwiczenia prawidłowej artykulacji głoski [r]:

http://www.superbelfrzy.edu.pl/gry-edukacyjne/logopedyczne/reraki-2/

Ćwiczenia prawidłowej artykulacji głoski [sz] i [s]:

http://www.superbelfrzy.edu.pl/gry-edukacyjne/logopedyczne/syczaki/

https://www.superkid.pl/cwiczenia-logopedyczne?gclid=CLLFtIyf7coCFUqeGwodQQIN4g

Polecam również ćwiczenia językowe:

http://juzwiem.edu.pl/cwiczenia

http://logozabawy.pl/

http://logopedarybka.pl/pomoce/darmowe/

http://ktotomowi.pl/gry

http://www.krainadzwiekow.pl/pl/site/glowna

 

Zachęcam do ćwiczeń, w razie pytań i wątpliwości zapraszam do kontaktu poprzez maila: sobiecka.d@gmail.com trzymajcie się, pozdrawiam.

Dorota Sobiecka