- Odwiedziny: 529717
- Do końca roku: 227 dni
- Do wakacji: 34 dni
ZESPÓŁ SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY NR 1 W NISKU Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 i Przedszkole nr 2
-
Statystyki
ROZWIJANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH UCZNIÓW
Szanowni Rodzice i Uczniowie,
z przyjemnością informuję, że nasza szkoła - PSP nr 4 uczestniczy w projekcie „Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów ”.
Projekt jest realizowany na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej przez FRDL Podkarpacki Ośrodek Samorządu Terytorialnego.
Kluczowym zadaniem projektu jest wsparcie szkoleniowo - doradcze w stworzeniu planu konkretnych działań wynikających z długoterminowej wizji rozwoju oświaty w naszej gminie.
Uczestnictwo nauczycieli i uczniów naszej szkoły w projekcie pozwoli na podniesienie jakości kształcenia uczniów w zakresie kompetencji kluczowych oraz pozwoli stworzyć nowoczesną bazę dydaktyczną.
W pilotażowym projekcie biorą udział trzy szkoły z terenu gminy: Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Nisku, Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Nisku w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1 w Nisku oraz Publiczna Szkoła Podstawowa w Nowosielcu.
Znalezienie się w gronie szkół zaproszonych do pilotażu jest zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli okazją do pogłębienia wiedzy na temat kształcenia i celowości rozwijania kompetencji kluczowych uczniów oraz szansą na lepszą współpracę między placówkami oświatowymi w naszym mieście i gminie.
Mam nadzieję, że utworzone sieci współpracy będą efektywnie funkcjonować, a udział w projekcie okaże się sukcesem.
Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Nisku
Co to są kompetencje kluczowe?
- Kompetencje kluczowe to ramy określające nowe umiejętności podstawowe uzyskiwane w procesie uczenia się przez całe życie
- Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, zatrudnienia, włączenia społecznego, zrównoważonego stylu życia, udanego życia w pokojowych społeczeństwach, kierowania życiem w sposób prozdrowotny i aktywnego obywatelstwa.
- Kompetencje kluczowe to dynamiczna kombinacja wiedzy, umiejętności i postaw.
Kompetencje zdefiniowano w Zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) jako połączenie: wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji.
Wiedza |
Umiejętności |
Postawa |
Na wiedzę składają się fakty i liczby, pojęcia, idee i teorie, które są już ugruntowane i pomagają zrozumieć określoną dziedzinę lub zagadnienie. |
Umiejętności definiuje się jako zdolność i możliwość realizacji procesów i korzystania z istniejącej wiedzy do osiągania wyników.
|
Postawy opisują gotowość i skłonność do działania lub reagowania na idee, osoby lub sytuacje.
|
Osiem kompetencji kluczowych – cechy
• Wszystkie są jednakowo ważne dla rozwoju osobistego.
• Niektóre są przekrojowe lub interdyscyplinarne (np. znajomość technologii informacyjno- komunikacyjnych, przedsiębiorczość, umiejętności obywatelskie, ekspresja kulturowa).
• Są ze sobą powiązane lub się częściowo pokrywają. Umiejętności wynikające z jednej, wspierają biegłość w innej:
–Umiejętności językowe (sprawność, czytania, pisania), matematyczne i umiejętności w zakresie (TIK) to podstawa uczenia się;
–Umiejętność uczenia się sprzyja wszelkiej innej aktywności edukacyjnej.
• Niektóre sprawności są kluczowe dla wszystkich ośmiu kompetencji (np. krytyczne myślenie, kreatywność, inicjatywność, rozwiązywanie problemów, ocena ryzyka, podejmowanie decyzji, kierowanie emocjami).
Kompetencje kluczowe
- Porozumiewanie się w języku ojczystym
To zdolność wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie oraz językowej interakcji w odpowiedniej i kreatywnej formie w pełnym zakresie kontekstów społecznych i kulturowych – w edukacji, pracy, domu i czasie wolnym.
- Porozumiewanie się w językach obcych
Opiera się na tych samych wymiarach umiejętności, co porozumiewanie się w języku ojczystym na zdolności do rozumienia, wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie, pisanie) w odpowiednim zakresie kontekstów społecznych. Wymaga też takich umiejętności, jak mediacja i rozumienie różnic kulturowych.
- Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne
Kompetencje matematyczne to umiejętność rozwijania i wykorzystywania myślenia matematycznego w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji.
Obejmują zdolność i chęć wykorzystywania matematycznych sposobów myślenia (myślenie logiczne i przestrzenne) oraz prezentacji (wzory, modele, konstrukty, wykresy, tabele).
Podstawę stanowi należyte opanowanie umiejętności liczenia.
Kompetencje naukowe odnoszą się do zdolności wykorzystywania zasobu wiedzy i metodologii do wyjaśniania świata przyrody, w celu formułowania pytań i wyciągania wniosków opartych na dowodach. Za kompetencje techniczne uznaje się stosowanie tej wiedzy i metodologii w odpowiedzi na postrzegane potrzeby ludzi.
Kompetencje w zakresie nauki i techniki obejmują rozumienie zmian powodowanych przez działalność ludzką oraz odpowiedzialność poszczególnych obywateli.
- Kompetencje informatyczne
Obejmują umiejętne i krytyczne wykorzystywanie technologii społeczeństwa informacyjnego (TSI) w edukacji, pracy, czasie wolnym. Opierają się na podstawowych umiejętnościach
w zakresie TIK: wykorzystywaniu różnorakich narzędzi i ich oprogramowania (komputerów stacjonarnych, laptopów, tabletów, smartfonów) do uzyskiwania, krytycznej oceny, przechowywania, tworzenia, prezentowania i wymiany informacji oraz do porozumiewania się i uczestnictwa w sieciach współpracy za pośrednictwem Internetu.
- Umiejętność uczenia się
Zdolność konsekwentnego i wytrwałego uczenia się, organizowania własnego procesu uczenia się, efektywne zarządzanie czasem i informacjami, zarówno indywidualnie, jak i w grupach. Obejmuje świadomość własnego procesu uczenia się i potrzeb w tym zakresie, identyfikowanie dostępnych możliwości oraz zdolność pokonywania przeszkód w celu osiągnięcia powodzenia w uczeniu się. Oznacza nabywanie, przetwarzanie i przyswajanie nowej wiedzy i umiejętności, a także umiejętne korzystanie z wcześniejszych doświadczeń.
- Kompetencje społeczne i obywatelskie
Kompetencje osobowe, interpersonalne i międzykulturowe, obejmujące zachowania przygotowujące do uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym, a także rozwiązywania konfliktów. Obejmują zdolność do empatii, wykazywania się tolerancją, porozumiewania się w różnych środowiskach, negocjacji, wyrażania i rozumienia różnych punktów widzenia, umiejętności współpracy, asertywność i prawość.
Obejmują znajomość współczesnych, jak i głównych wydarzeń i tendencji w narodowej, europejskiej i światowej historii, zdolność do zaangażowania w działania publiczne, poszanowanie praw człowieka, w tym równości, jako podstawy demokracji, uznanie i zrozumienie różnic w systemach wartości różnych religii i grup etnicznych, znajomość integracji europejskiej oraz struktur UE, świadomość różnorodności i tożsamości kulturowych w Europie.
Kompetencje obywatelskie przygotowują do pełnego uczestnictwa w życiu obywatelskim w oparciu o znajomość pojęć i struktur społecznych i politycznych oraz poczuwanie się do aktywnego i demokratycznego uczestnictwa.
- Inicjatywność i przedsiębiorczość
Zdolność do wcielania pomysłów w czyn, w tym do planowania przedsięwzięć i ich realizacji zgodnie z zamierzeniami. Obejmują kreatywność, innowacyjność, umiejętność oceny własnych mocnych i słabych stron, gotowość do podejmowania ryzyka. Wskazuje także na znaczenie świadomości zagadnień etycznych związanych z przedsiębiorstwami, znajomość zasad działania gospodarki, w tym zagadnienia stanowiące kontekst pracy i dotyczące życia ludzi.
- Świadomość i ekspresja kulturalna
Świadomość lokalnego, narodowego i europejskiego dziedzictwa kulturalnego oraz jego miejsca w świecie. Docenianie znaczenia twórczego wyrażania idei, doświadczeń i emocji za pośrednictwem szeregu środków wyrazu (muzyki, sztuk teatralnych, literatury i sztuk wizualnych).